GameOn for Democracy Műhelyfoglalkozás
Te jártál már a Tusor bolygón? Ismered Maorit? Novemberben lelkes szociológus és szociális munkás szakos hallgatóknak tartottunk műhelyfoglalkozást a populizmus, az aktív állampolgárság és az érdekvédelem témájában. A foglalkozáshoz a DIA Szárny játékát hívtuk segítségül. A hallgatók a játék használatával kezdtek egy saját ügyekben gondolkozni. Kezdésként megismerkedtünk olyan fogalmakkal, mint az aktív állampolgárság, a demokrácia, […]
Te jártál már a Tusor bolygón? Ismered Maorit?
Novemberben lelkes szociológus és szociális munkás szakos hallgatóknak tartottunk műhelyfoglalkozást a populizmus, az aktív állampolgárság és az érdekvédelem témájában.
A foglalkozáshoz a DIA Szárny játékát hívtuk segítségül. A hallgatók a játék használatával kezdtek egy saját ügyekben gondolkozni. Kezdésként megismerkedtünk olyan fogalmakkal, mint az aktív állampolgárság, a demokrácia, a részvételiség és a populizmus. A téma fontos, hiszen mindenkit érint, és már fiatalon lehet valaki aktív állampolgár és kiveheti a részét a közügyekből.
Éppen ezért nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a lelkes jelentkezők megoszthassák a saját tapasztalataikat azzal kapcsolatban, hogy ők miért tartják magukat aktív állampolgárnak, milyen ügyekkel találkoztak már, és mi az az ügy, ami őket is érdekli. Akár azért mert érintettek benne, vagy mert érdekesnek találják.
A tapasztalatok megosztása után a Szárny játék következett (Szárny Játék — Demokratikus Ifjuságért Alapítvány). A hallgatók egyénileg és csoportosan játszották a játékot addig a pontig, ahol a játék főszereplője Maori elhatározza, hogy fellép az indokolatlan pusztítással szemben, amit a játék populista főgonosza, Tusor borgó polgármestere, Mr. Krúdó csinál.
Fontos volt, hogy a hallgatók lássanak maguk előtt egy példát, hogy a foglalkozás további részében a saját ügyeikkel tudjunk tovább dolgozni.
Az ügyek megtalálásához az Emberség Erejével Alapítvány KIO emberjogi kártyáit használtuk. A megfelelő ábra megtalálása után a résztvevők a saját ügyeiket kezdték el kidolgozni a következő kérdések alapján: – Az ügy, ami érdekel;
-Azért fontos nekem ez az ügy, mert…;
-Hasonló ügyek amikről tudok;
-Milyen emberek vonhatók be az ügybe, és hogyan érem el ezeket az embereket?;
-Szervezetek, hatóságok, akik ezzel az üggyel foglalkoznak;
-Az ügyben történő következő lépések.
Ez a feladat jól megmutatja, hogy a fiatalok is érdeklődnek, és tájékozottak olyan témákban, amik ugyan nem feltétlenül csak őket érintő ügyek, de saját szinten ők is tudnak tenni az ügy érdekében. Ilyen például a menstruációs szegénység; az ételpazarlás és a minőségi és mennyiségi étkezés hiánya; a vízpazarlás, vagy a mentális egészség és jóllét kérdése.
A foglalkozás lezárásakor, aki szerette volna megosztotta az általa fontosnak tartott ügyet, és közös gondolkozásba kezdtünk arról, hogy milyen ismereteink vannak az adott témáról, illetve, hogy mik lehetnek a következő lépések, amikkel változást érhetünk el.
Bízunk benne, hogy az együtt töltött idő és a közös gondolkozás több diákban is elindította a tovább gondolást, vagy a cselekvést a saját ügye érdekében.
Azért tartjuk nagyon hasznosnak a Szárny játékot, mert egy igazi aktív állampolgár példáját állítja elénk, interaktív formában pedig mi magunk válunk ezzé az aktív állampolgárrá. Olyan döntési helyzetekkel és szituációkkal találjuk szembe magunkat, amelyekkel a való életben is találkozhatunk, ha szeretnénk változást elérni a saját ügyünkkel kapcsolatban.
Köszönjük a játék fejlesztését a DIA-nak, és azt, hogy ilyen elhivatottan próbálják ezt minél több fiatalhoz eljuttatni!
A GameOn for Democracy, másnéven „Using Digital Games to Promote Youth Engagement and a Culture Democratic Debate in Hungary” projekt a United Nations Democracy Fund „Digitális játékok használata a fiatalok elkötelezettségének és a demokratikus vita kultúrájának előmozdítására Magyarországon” programjának támogatásával valósult meg, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány koordinálásával.